Na 25 jaar heeft Dierik Vermeir zijn bedrijf ALSIC overgelaten. Een grote stap, maar dankzij de begeleiding van Vandelanotte kon hij die met een gerust gemoed zetten. Vandelanotte stond in voor de waardebepaling, de zoektocht naar een geschikte overnemer én de juridische afhandeling van de transactie.
Dierik Vermeir richtte in 1997 ALSIC op, een engineering- en adviesbureau met focus op supply chain management. De onderneming is gespecialiseerd in binnenvaart. Dierik geeft een voorbeeld: “Als een schipper van A naar B vaart, moet die passeren door sluizen en onder bruggen. Wij optimaliseren het traject op basis van allerlei data. Als een schipper zich op 2 uur varen van de sluis bevindt, maar pas over 3 uur versast kan worden, krijgt hij via onze software het advies trager te varen, om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen.” Naast Dierik en zijn echtgenote werken er in het bedrijf 21 personeelsleden. “De applicatie die we ontwikkeld hebben voor de Vlaamse Waterweg, zal nu uitgerold worden in 13 landen. Een fantastisch resultaat, maar dat betekent ook dat we moeten investeren, zowel in extra mensen als in een lokaal kantoor in Oost-Europa.” ALSIC staat dus op een kantelpunt, en dat terwijl Dierik intussen de 60 gepasseerd is. “Mijn dochters hebben geen interesse om het bedrijf over te nemen. We wisten dus dat we op een bepaald moment op zoek zouden moeten naar een overnemer.
Dierik gaf zichzelf daarvoor nog een 2 à 3 jaar, maar het proces kwam door een samenloop van omstandigheden in een stroomversnelling terecht. Naast het binnenhalen van dat Europees project, kreeg hij immers ook een vraag van een potentiële overnemer. “Ik ben daarmee naar Tom Vermeersch gestapt, onze accountmanager bij Vandelanotte. We hebben altijd al een heel goed contact gehad. Tom wist dat we over een aantal jaar de zaak wilden overlaten.”
Zo'n verkoop is mentaal een moeilijk proces. Je hebt niet alleen technische ondersteuning nodig, maar ook een klankbord.Dierik Vermeir , ALSIC
Het toeval wil dat Vandelanotte net op dat moment sterker was gaan inzetten op overnamebegeleiding en het zoeken naar overnemers. “We hebben daarvoor vorig jaar Nico Daminet aangeworven, die veel ervaring heeft op het vlak van overnames”, zegt Veerle Buyl, als vennoot verantwoordelijk voor de afdeling Corporate Finance. Nico en Tom gingen in gesprek met Dierik. “Ik stond toen voor de keuze om de mogelijkheden verder te verkennen, of om toch nog enkele jaren te wachten”, zegt hij. Hij besloot om verder te gaan, maar met een belangrijke voorwaarde: dat de continuïteit verzekerd kon worden, zowel voor de klanten als voor de medewerkers. “Tegelijk was het mijn keuze om niet verder te participeren als aandeelhouder en om de overdrachtsperiode te beperken in de tijd; er moest dus ook een nieuwe CEO gezocht worden.”
In enkele weken tijd had Vandelanotte 4 kandidaat-overnemers gevonden. “Meestal zetten we het bedrijf eerst in de etalage via een ‘information memorandum’, een bedrijfsprofiel met een beschrijving van de sterktes en zwaktes van de onderneming en de nodige cijfers. Daarmee stappen we naar potentiële overnemers”, duiden Veerle en Tom. “Maar doordat ALSIC zo’n mooi bedrijf is, hebben we eigenlijk die fase deels kunnen overslaan.” Na enkele gesprekken met kandidaat-overnemers over de prijs én de andere condities, evolueerde de longlist naar een shortlist, waaruit uiteindelijk één partij weerhouden werd. Veerle legt uit: “In die fase gaat de verkoper veelal een exclusiviteit aan. Dan begint de due diligence, de technische kant van het proces. Het zogenaamde boekenonderzoek waarbij adviseurs van de koper nagaan of de aangeleverde informatie correct is. Daarna volgt de juridische fase, waarin de contracten worden afgehandeld. In eerste instantie de verkoopsovereenkomst, maar daarnaast ook vaak andere contracten zoals het managementcontract, leningscontracten, huurovereenkomsten, etc. Het hele proces wordt afgesloten met de closing: de effectieve aandelenoverdracht.”
Een ondernemer bouwt jarenlang aan zijn bedrijf; de verkoop is de kers op de taart. Wij willen er voor onze klanten dan ook het beste uit halen.Veerle Buyl , Vandelanotte
Vandelanotte heeft alle expertise in huis om een over te laten bedrijf te waarderen, een geschikte overnemer te zoeken, de onderhandelingsgesprekken te voeren én daarna alles juridisch en administratief af te handelen. Voor Dierik was die A-tot-Z-aanpak een grote meerwaarde. “Zo’n verkoop is mentaal een moeilijk proces. Je hebt niet alleen technische ondersteuning nodig, maar ook een klankbord. Voor mij was het enorm belangrijk en waardevol dat ik hiervoor bij Vandelanotte terecht kon.
In dit geval was het proces in een half jaar tijd afgerond. Dat had niet alleen te maken met de kwaliteit van ALSIC en de expertise van de tegenpartijen, maar ook met het feit dat het bedrijf eigenlijk al verkoopsklaar was. “Daar hebben we de afgelopen jaren aan gewerkt. Dankzij onze rapportering wisten we aan welke punten we extra aandacht moesten schenken. Het is een tip voor elke ondernemer: hoe beter uw bedrijf voorbereid is op een overname, hoe meer tijd u bespaart tijdens de transactie”, zegt Tom. Veerle vult aan: “Dankzij onze betrokkenheid kennen we de waardedrijvers van onze bedrijven. Die zijn bepalend voor de latere verkoopprijs. Een ondernemer bouwt jarenlang aan zijn bedrijf; de verkoop is de kers op de taart. Wij willen er voor onze klanten dan ook het beste uit halen”, besluit ze.
Wilt u ook klanten helpen bij de overdracht van hun bedrijf? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
‘Een dag zonder uitdaging is een dag niet geleefd.’ Het zou zó het levensmotto kunnen zijn van Sander Mollet, sinds 2002 zaakvoerder van machinebouwer SMO bv in Eeklo. Om zijn personeelsbeleid op punt te zetten en de ontwikkeling van innovatieve machines te ondersteunen, deed hij een beroep op Vandelanotte bij het aanvragen en opvolgen van subsidies.