International
07 februari 2025

Federaal regeerakkoord 2025: fiscale maatregelen bekeken door een internationale bril

door Febe Louage

De kogel is door de kerk. Na lange onderhandelingen heeft de Arizona-coalitie eindelijk een regeerakkoord bereikt, vastgelegd in een document van zo’n 200 pagina’s. Dit akkoord bevat ook een reeks fiscale maatregelen die impact kunnen hebben op bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten. Hieronder lichten we enkele belangrijke wijzigingen toe.

Expat-regime

De nieuwe regering wil internationaal talent aantrekken en vasthouden om de Belgische economie competitiever te maken. Daarom wordt het bestaande expat-regime aantrekkelijker gemaakt. Dit fiscale gunstregime biedt belastingvoordelen voor buitenlandse werknemers en bedrijfsleiders die in België komen werken.

Het bestaand regime zou worden gewijzigd op drie manieren:

  • De belastingvrije vergoeding wordt opgetrokken van 30% naar 35% van de totale jaarlijkse bruto bezoldiging.

  •  

    Het jaarlijkse plafond van € 90.000 voor de belastingvrije vergoeding wordt afgeschaft, zodat terugkerende uitgaven belastingvrij door de werkgever kunnen worden vergoed.

  •  

    De minimale bruto bezoldiging om in aanmerking te komen voor het regime daalt van € 75.000 naar € 70.000.

Grensoverschrijdende tewerkstelling

Volgens het regeerakkoord zal de nieuwe regering maatregelen nemen om de fiscale administratieve lasten voor grensarbeiders te verminderen.

Daarnaast zal er strenger worden gecontroleerd op grensoverschrijdende tewerkstellingen. Het oneigenlijke gebruik van detachering zal worden aangepakt en er zal worden onderzocht of de fiscale controles op de 183-dagenregel kunnen worden verbeterd met de informatie die reeds beschikbaar is bij de RSZ.

Ten slotte geeft de overheid aan de intentie te hebben om een grensoverschrijdende invordering van sociale bijdragen in te voeren. Dit zou via een Europees mechanisme worden geïmplementeerd.

Transfer pricing

De regering wil de documentatieverplichtingen voor transfer pricing vereenvoudigen, met name voor kmo’s. Dit zou administratieve lasten verlagen door de documentatie te beperken tot de essentie. De impact blijft echter onzeker, gezien de huidige drempels voor documentatieplicht.

Onderzoeks-en aanslagtermijnen

De vorige regering verlengde de onderzoeks- en aanslagtermijnen voor bepaalde aangiften met een internationale component (zoals ondernemingen met transfer pricing-documentatieverplichtingen) van 3 naar 6 jaar. Dit zou nu worden teruggebracht naar 4 jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar, behalve in geval van fraude.

Digitaks

De huidige fiscale regelgeving sluit niet altijd goed aan bij de gedigitaliseerde economie. Bedrijven worden momenteel enkel belast in de landen waar ze fysiek aanwezig zijn, en niet in de landen waar hun gebruikers zich bevinden.

Om hoofd te bieden aan deze uitdagingen werken de OESO/G20 en de EU aan initiatieven voor een eerlijkere fiscaliteit. In het regeerakkoord engageert België zich ertoe om deze internationale afspraken uit te voeren. Indien er op Europees of internationaal niveau geen akkoord wordt bereikt tegen 2027, zal België zelf een nationale “digitaks” uitwerken. 

Onder de vorige regering werd de invoering van een nationale digitaks uitgesteld, omdat de internationale gesprekken vooruitgang boekten. Nu de Verenigde Staten zich uit het OESO-akkoord hebben teruggetrokken, lijkt een akkoord op dat niveau echter terug ver weg.

Nieuwe dubbelbelastingverdragen en automatische gegevensuitwisseling

België wil het netwerk van dubbelbelastingverdragen uitbreiden en sneller ratificeren. Daarnaast zouden er extra afspraken worden gemaakt over de automatische uitwisseling van informatie, met een focus op opkomende economieën.

Exit-belasting

In het regeerakkoord vernemen we dat een exit-belasting wordt geïmplementeerd voor rechtspersonen die emigreren naar het buitenland. Concreet wordt er gesteld dat zo’n zetelverplaatsing fiscaal zal worden behandeld als een fictieve liquidatie.

Deze situatie bestaat op vandaag al en heeft tot gevolg dat de vennootschap die emigreert, aan de grens afrekent over haar vrijgestelde reserves en latente meerwaarden (vennootschapsbelasting). Onder de huidige wetgeving is het echter zo dat de zetelverplaatsing niet leidt tot een belastbaar dividend in hoofde van de aandeelhouder. Dit standpunt werd eind 2023 nog bevestigd door toenmalig minister van Financiën. 

Met de goedkeuring van het regeerakkoord lijkt de regering dit te willen wijzigen, al blijft het onduidelijk hoe dit concreet zal worden uitgewerkt. Aangezien een dergelijke maatregel mogelijk in strijd is met de Europese vrijheden, blijft verdere opvolging nodig.

Next steps

Bovenstaande én andere maatregelen worden verder uitgewerkt in wetsontwerpen. We volgen de ontwikkelingen op de voet en houden je op de hoogte van concrete wijzigingen, zodat je tijdig kunt anticiperen.

Contactformulier

Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.