door Anneleen Wydooghe
Duurzaamheid is vandaag niet meer weg te denken uit het ondernemerslandschap. Als ondernemer word je dan ook dagelijks overspoeld met nieuwe informatie. Maar wat is er nu eigenlijk écht relevant? En hoe zet je als ondernemer je eerste duurzame stappen? Om je op weg te helpen, zetten we de belangrijkste feiten nog eens op een rij. Zo ben je goed voorbereid op je eigen (duurzame) toekomst.
De voorbije jaren won duurzaamheid aan belang; dat besefte ook de Europese wetgever. Duurzaamheid is dan ook al enkele jaren verankerd in onze wetgeving. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Vanaf 2026 moeten grote ondernemingen namelijk verplicht rapporteren over hun eigen duurzaamheidsbeleid op basis van de ESG-doelstellingen. Ze zullen met andere woorden moeten aantonen wat hun impact is op het gebied van environmental, social en governance.
Het gaat dus niet alleen over waar je als onderneming vandaag staat, maar ook waar je naartoe wil én hoe jouw pad er precies zal uitzien. Welke KPI’s gelden er voor je onderneming, zowel op duurzaam als op financieel vlak? En hoe ambitieus ben je om jouw strategie telkens opnieuw naar een hoger niveau te tillen? Een weloverwogen duurzaamheidsbeleid op maat van je onderneming is dus essentieel.
Ook al heb je zelf geen grote onderneming, inzetten op duurzaamheid is sowieso een belangrijke én relevante piste om over na te denken. Grote ondernemingen moeten namelijk niet alleen aantonen dat ze zelf inspanningen leveren, maar moeten dat ook doen voor hun leveranciers. Lever je dus diensten aan een groot bedrijf, dan zal je moeten bewijzen dat ook jij duurzaam onderneemt. Hoewel je dus wettelijk niet actief hoeft te rapporteren over je inspanningen, heb je maar beter een duidelijk duurzaamheidsbeleid klaarliggen.
Naast de wetgever hebben ook jouw klanten en (toekomstige) werknemers een duidelijke mening over duurzaamheid. Het begrip is nu eenmaal niet meer weg te denken uit onze leefwereld. En dus stellen ook zij verwachtingen aan jou als ondernemer én als werkgever. Ze verwachten van jou een duidelijke visie, maar zijn zelf ook kritisch en geloven lang niet meer alles wat ondernemingen beweren. Zorg er dus voor dat je oprecht communiceert en vermijd greenwashing. Met een weloverwogen duurzaamheidsbeleid ben je al een heel eind op weg.
Ten slotte krijgt duurzaamheid ook een steeds grotere economische waarde voor je onderneming. Investeerders, banken, overheden en subsidie-instanties zullen in de toekomst enkel nog willen (en mogen) samenwerken met bedrijven die duurzaamheid hebben ingebed in hun strategische beleid en visie. De reden daarvoor is simpel: wie duurzaamheid ziet als een opportuniteit heeft in deze huidige tijd een structureel competitief voordeel. Het zijn met andere woorden dynamische ondernemingen die klaar zijn voor de toekomst en die daar met veel plezier in investeren.
Het mag duidelijk zijn dat duurzaamheid voor élke onderneming relevant (en zelfs noodzakelijk) is. En dat zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Wie goed voorbereid de toekomst tegemoet wil, investeert dus beter vandaag al in een duidelijk duurzaamheidsbeleid. Want de investering die je vandaag doet, zal zich zowel op korte als lange termijn absoluut terugbetalen.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Anneleen Wydooghe
Team Manager Sustainability anneleen.wydooghe@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.