door Pierre-Henri Vanbesien
Sinds 1 januari 2025 moeten nieuwe woninghuurovereenkomsten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verplicht twee keer geregistreerd worden: zowel op het gewestelijke als op het federale platform.
Op 25 april 2024 werd een ordonnantie aangenomen die de Brusselse Huisvestingscode en het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten wijzigt. Deze ordonnantie introduceert een gewestelijke registratieplicht voor residentiële huurovereenkomsten via een gewestelijk platform. De Brusselse wetgever beoogde hiermee de federale verplichting in te trekken.
Echter, de Raad van State heeft geoordeeld dat het Gewest niet bevoegd is om deze federale verplichting op te heffen. Momenteel loopt een beroep tot nietigverklaring bij het Grondwettelijk Hof. In afwachting van een definitieve uitspraak moeten woninghuurovereenkomsten voorlopig zowel op gewestelijk als op federaal niveau geregistreerd worden.
Alle woninghuurovereenkomsten voor woningen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die op 1 januari 2025 nog niet geregistreerd zijn.
De registratie is kosteloos en moet binnen 2 maanden na ondertekening van het huurcontract gebeuren. Dit kan via de IRISRent-toepassing.
Vereiste gegevens:
Identiteit van de verhuurder (naam, adres, geboortedatum, e-mailadres, enz.).
Identiteit van de huurder (naam, adres, geboortedatum, e-mailadres, enz.).
Identificatie van het gehuurde goed (type eigendom, perceelnummer, adres).
Beschrijving van het goed (bouwjaar, woonoppervlakte, aantal slaapkamers, verwijzing naar wwonkamers en bijgebouwen, binnen- en buitenvoorzieningen, aanwezigheid van meters en hun nummers, EPC-attest, enz.).
Belangrijke contractgegevens (type huurcontract, datum, duur, huurprijs en betalingsfrequentie, referentiehuur, lasten en kosten).
Bijlagen: een gescande kopie van het ondertekende huurcontract, eventuele bijlagen en de plaatsbeschrijving.
Elke partij ontvangt een bevestiging van de registratie van het huurovereenkomst op het opgegeven e-mailadres.
De registratie verloopt hetzelfde als de huidige procedure. Dit kan kosteloos op de MyRent-toepassing, terug te vinden op de website van het Ministerie van Financiën.
Ook hier moet je een formulier invullen (gegevens van de verhuurder, huurder en eigendom) en een scan van het te registreren huurcontract bijvoegen. Zorg ervoor dat je PDF-bestanden samenvoegt tot één bestand, met een maximale grootte van 50 MB.
De website bevat een E-learning modus waarin wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan.
Hoewel de ordonnantie bedoeld was om de registratieprocedure te vereenvoudigen, leidt deze wijziging voorlopig juist tot extra administratieve lasten. Totdat het Grondwettelijk Hof een definitieve uitspraak doet, blijft de dubbele registratie verplicht.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Pierre-Henri Vanbesien
Senior Manager Legal pierrehenri.vanbesien@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.