Voor broer en zus Sven en Karen Bruyland van Medisch Labo Bruyland was het afgelopen jaar op z’n zachtst gezegd pittig. Al in het prille begin van de pandemie schakelden ze snel om Covid-stalen te kunnen verwerken. Dat vroeg niet alleen investeringen in apparatuur en stock; het vereiste ook aanpassingen aan de processen en omscholing van talrijke medewerkers.
Medisch Labo Bruyland analyseert allerlei soorten stalen van menselijke en in beperkte mate ook van dierlijke oorsprong. De vader van Karen en Sven richtte het bedrijf op; sinds 2004 staan zij aan de leiding. “We hebben een zeer natuurlijke rolverdeling”, vertellen ze. En ze blijken inderdaad zeer complementair: zij is apotheker-klinisch bioloog en is verantwoordelijk voor het labo en het contact met aanvragers; hij richt zich als licentiaat handelswetenschappen vooral op de financiële en technische aspecten van het bedrijf.
We waren al een hecht team, maar door de coronacrisis staan we nog dichter bij elkaar.Sven en Karen Bruyland , Medisch Labo Bruyland
In de nieuwbouw op het Beneluxpark in Kortrijk werken ongeveer 75 mensen, goed voor zo’n 55 FTE’s. Eigen chauffeurs halen de stalen op en brengen ze 2 keer per dag binnen, de medisch secretaressen doen de input van de aanvragen en de medisch laboratoriumtechnologen voeren de analyses uit. Klinisch biologen interpreteren de resultaten en staan in voor de opvolging, de kwaliteitscontrole en labo-organisatie. De snelheid waarmee de stalen verwerkt worden is vrij spectaculair, want 2 uur na aankomst is 90% van de resultaten al beschikbaar. “Het hele team staat erop om elke dag alle stalen zo snel mogelijk af te werken. Op die manier starten we de volgende dag van een blanco blad. We staan bekend om die snelle service.”
Het was ook vanuit die gedrevenheid dat Karen en Sven besloten om snel te schakelen toen de coronapandemie uitbrak. “We waren een van de eerste privélabo’s die begin maart al een Covidafdeling opstartten”, zegt Sven. “Wij zijn het wel gewoon om voortdurend bestaande processen te verbeteren, maar niet om op zo’n korte tijd zo snel alles te moeten om gooien. Vergelijk het maar met een trein die rijdt en die plots op een ander spoor gezet moet worden”. “En we moesten natuurlijk ook investeren in nieuwe apparatuur en stock”, vult Karen aan.
Raar maar waar: tijdens de eerste lockdown was het in het labo betrekkelijk rustig. “De reguliere zorg lag bijna stil, want mensen mochten niet op consultatie bij hun arts. Onze omzet uit bloedstalen is toen bijna gehalveerd. We konden wel personeel muteren naar de Covid-dienst. Het leek ons toen ook het ideale moment om het nieuw ERP-pakket te installeren. Alleen eindigde de lockdown een week later, waardoor er plots weer heel wat meer stalen binnenkwamen. Tijd voor een grondige ERP-opleiding was er niet – het was pompen of verzuipen. Dat waren helse maanden”, blikken ze terug.
Op de nieuwe afdeling kunnen ze elke dag tot 1.500 Covid-stalen analyseren. “Gelukkig hebben we genoeg ruimte in deze nieuwbouw. En ook ‘chance’ dat we zo’n flexibel, dynamisch team hebben. We waren al hecht, maar door decoronacrisis staat iedereen nog dichter bij elkaar.” De veranderende testcriteria veroorzaakten golfbewegingen inhet bedrijf: van kalm naar zeer druk en omgekeerd, in maar een paar dagen tijd. Moeilijk om op te anticiperen dus.En dat is niet het enige, klinkt het. “De eisen van de overheid waren niet min. Om patiëntengegevens en resultatenop de juiste manier te rapporteren aan Sciensano, waren allerlei nieuwe IT-koppelingen nodig. De overheid communiceerde daar vaak zeer laat over. Een heuse kluif dus voor onze eigen IT-dienst én voor externe leveranciers.
Sven en Karen dragen maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. Tegen eind dit jaar willen ze 75% van hun CO2-uitstoot compenseren, via de zonnepanelen op het BEN-gebouw, door de aankoop van groene energie en via de aanplanting van 7 hectare bos. “We willen ons steentje bijdragen aan onze omgeving”, duiden ze. En net omdat ze zich zo bewust zijn van de waarde van hun medewerkers, hebben ze stappen gezet om het verloningsbeleid aan te passen, in samenspraak met Vandelanotte.
Dat hoeft niet te verbazen, want het labo is er een trouwe klant. “We kunnen er terecht voor alles van boekhouding, accountancy, successie, contracten,…”, kaderen ze. Sven kon ook op Vandelanottes expertise rekenen bij de switch naar een nieuw boekhoudpakket. “Ze hebben ons zeer goed geadviseerd bij de keuze van de software. De IT-dienst van Vandelanotte kwam hier 2 keer training op maat geven en voor vragen kunnen we terecht bij hun helpdesk. Die praktijkgerichte begeleiding is echt goud waard.”
Bij Vandelanotte voelen we ons geen nummerKaren Bruyland
De combinatie van al die expertises betekent niet dat het persoonlijk contact bij Vandelanotte verloren gaat, vinden Karen en Sven. “We kunnen bij één aanspreekpunt terecht voor al die thema’s. De dienstverlening is dus zeer compleet, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. We voelen ons er helemaal geen nummer.”
Dat persoonlijk contact, daar hechten ze ook in hun eigen bedrijf veel belang aan. “We gaan er prat op dat we onze klanten ontzorgen. Begin de jaren 2000 stonden we bekend als één van de meest geavanceerde labo’s in Europa, omdat we zo geautomatiseerd, geconsolideerd en geïnformatiseerd werkten. Ook al is dat intussen vrij standaard, we willen onze koppositie wel blijven behouden en ons blijven differentiëren van de concurrerende positie door onze innovatiedrang en gepersonaliseerde aanpak. We hebben het laatste jaar in elk geval bewezen dat we dat kunnen.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.