door Elien Verbrugge
Naar aanleiding van de strenge maatregelen om het coronavirus tegen te gaan, werken steeds meer Belgen van thuis uit. Telewerken is vandaag dan ook de norm. De Dienst Voorafgaande Beslissingen heeft nu een fast track procedure gelanceerd voor de aanvraag inzake kosten eigen aan de werkgever voor thuiswerk in het kader van de regeringsmaatregelen voor Covid-19.
Voor ondernemingen waarbij werknemers de mogelijkheid hebben om van thuis uit te werken, werd een aanvraagprocedure ingericht waarbij zonder enige motivering een ruling kan worden aangevraagd voor een tijdelijke thuiswerkvergoeding. Op die manier kan de werkgever aan zijn personeel de ‘eigen kosten van de werkgever voor thuiswerk’ onder de vorm van forfaitaire bedragen terugbetalen. Die bedragen dienen om de kosten in de verblijfplaats van de medewerker te dekken die gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld de inrichting en het gebruik van een bureau, printer- en computermateriaal, kantoorbenodigdheden, nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming, onderhoud, verzekeringen en onroerende voorheffing.
Gezien het om een specifieke, tijdelijke maatregel gaat om werknemers te vergoeden voor hun thuiswerk als gevolg van het coronavirus, zal voor alle medewerkers hetzelfde bedrag van maximaal 126,94 euro per maand worden toegekend. Om dubbel gebruik van de toegekende onkostenvergoedingen te vermijden, moeten werknemers wel afstand doen van de reeds bestaande maandelijkse thuiswerkvergoeding.
De tijdelijke thuiswerkvergoeding geldt zolang de maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 van toepassing zullen zijn. Daarna dooft de ruling automatisch uit. Deze vergoeding als terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever is niet belastbaar in de personenbelasting in hoofde van de werknemers. Voor de werkgever is dit een integraal aftrekbare beroepskost.
Let wel, gezien de tijdelijke thuiswerkvergoeding als extra vergoeding moet worden toegekend, is dit voor de liquiditeiten van werkgevers een verzwarende factor. In tijden van corona is dit dan ook niet altijd aangewezen. De coronacrisis heeft namelijk al een grote impact op de orders, omzet, etc. Het toekennen van kosten eigen aan de werkgever kan echter ook na de deze periode een interessant gegeven zijn.
Wilt u gebruikmaken van deze maatregel vraagt u zich af welke kosten eigen aan de werkgever u algemeen kunt toekennen aan uw werknemers? Neem dan contact op met uw accountmanager of met een van onze specialisten via contact@vdl.be.
Elien Verbrugge
Certified Tax Advisor elien.verbrugge@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.