door Griet Pelgrims
Steeds meer (para)medici kiezen voor een samenwerkingsverband, zodat ze de kosten kunnen delen. Zo kunnen (para)medici samen investeren in een gemeenschappelijk kabinet, een gedeeld onthaal of zelfs een schoonmaakcontract. Daarnaast kan samenwerken ook interessant zijn bij de aankoop van medische apparatuur. Maar hoe zit het dan precies met de btw? Wij zochten het voor u uit.
De diensten van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en de medische verzorging door zorginstellingen zijn vrijgesteld van btw. Diensten die niet zuiver medisch zijn, denk maar aan ondersteunende diensten, zijn dan weer wel onderworpen aan btw.
In het geval van een samenwerkingsverband, zal de associatie veelal btw aanrekenen op haar ondersteunde prestaties voor de leden van het samenwerkingsverband. Deze btw is echter niet aftrekbaar voor de leden ervan.
Om hieraan tegemoet te komen, voorziet de wet een aantal afgelijnde voorwaarden om toch een btw-vrijstelling te verkrijgen:
Dit wordt ook wel de vrijstelling voor zelfstandige groeperingen genoemd, beter gekend als de ‘kostendelende verenigingen’. Op die manier kunnen de gezamenlijk gemaakte kosten toch worden doorgerekend aan de leden zonder btw aan te rekenen.
Drie jaar na de publicatie van de nieuwe wetgeving, komt er vanuit de Administratie eindelijk een nieuwe circulaire die een aantal heikele punten van deze btw-vrijstelling verduidelijkt. Op die manier is er zowel duidelijkheid voor de reeds bestaande associaties als voor de nieuwe samenwerkingsvormen. De nieuwe regels moeten vanaf 1 januari 2020 worden toegepast.
Binnen de associaties met rechtspersoonlijkheid wordt een onderscheid gemaakt op basis van de ontvangstbewijzen-getuigschriften. Worden die uitgereikt op naam en ondernemingsnummer van de individuele beroepsbeoefenaar, of op die van de associatie?
Voor de associaties zonder rechtspersoonlijkheid is de analyse afhankelijk van het feit of de maatschap al dan niet als fiscaal transparant wordt aanzien vanuit btw-technisch standpunt. Hiervoor moeten bepaalde voorwaarden vervuld zijn. Vervolgens wordt een onderscheid gemaakt naargelang de kosten gefinancierd worden door periodieke instortingen van de leden, door de centrale inning van de ontvangsten van het globaal medisch dossier van de patiënten (GMD-vergoedingen) of door een pooling van de inkomsten. Ook de invloed van de verdeling van de (GMD-)inkomsten volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel wordt besproken.
Daarnaast verduidelijkt de circulaire hoe de btw-behandeling eruitziet wanneer u infrastructuur ter beschikking stelt, denk maar aan een uitgeruste praktijkruimte, gemeenschappelijke wachtzaal en inkom, al dan niet met bijkomende diensten.
Ten slotte bevestigt de btw-administratie uitdrukkelijk dat inhoudingen verricht door een erkend ziekenhuis op de centraal geïnde erelonen van artsen steeds vrijgesteld zijn van btw.
Wij raden u aan om uw huidige samenwerkingsverband af te toetsen aan deze nieuwe circulaire en om na te gaan of er aan de voorwaarden voor vrijstelling is voldaan. Indien dit niet het geval is, moet u ten laatste tegen begin 2020 de btw-formaliteiten opstarten. Onze specialisten in de medische sector ondersteunen u graag bij deze analyse.
Heeft u vragen over deze circulaire of over samenwerkingsverbanden in de medische sector? Neem dan contact met ons op via contact@vdl.be.
Griet Pelgrims
Certified Tax Accountant griet.pelgrims@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.