/

/

omarm de onzekerheid

11 augustus 2022

door Sofie Defraeye

Omarm de onzekerheid

Het is weer die tijd van het jaar… vakantie! De ideale gelegenheid om inspiratie op te doen en vol nieuwe ideeën terug te keren. Ideeën worden vaak gevoed door het lezen van een goed boek. Stelt u zich als bedrijfsleider vaak de vraag hoe u op langere termijn kunt plannen, terwijl de wereld zo snel verandert? Of denkt u soms na over hoe u een competitief voordeel kunt verwerven door goed om te gaan met onzekerheid? Dan is het boek ‘Het onzekerheidsvoordeel’ van Hans Diels een echte aanrader

Omarm de onzekerheid

‘Het onzekerheidsvoordeel’ schetst een helder kader voor bedrijfsleiders en changemakers die willen bouwen aan een toekomststrategie in een wereld vol onzekerheid. Het beschrijft hoe u aan de hand van scenariodenken onzekerheden kunt omzetten in opportuniteiten.

Als ondernemer wordt u vandaag immers geconfronteerd met een wereld waarin verrassingen de norm worden. In zijn boek haalt Diels aan dat net die versnelling in verandering impliceert dat technologieën, die nu nog vergezocht lijken, er veel sneller kunnen zijn dan we soms inschatten. De toekomst wordt dus onzekerder. Denk maar aan de sciencefictionfilms uit de jaren 90: veel van wat toen verre toekomstmuziek leek, is vandaag de realiteit. Hij definieert het onzekerheidsvoordeel als een surpluswinst die te rapen valt wanneer u opportuniteiten grijpt die anderen, door de grote onzekerheid, niet durven op te zoeken. Maar het betekent ook: u als bedrijf voorbereiden op verschillende scenario’s, waardoor u beter kan reageren op onverwachte gebeurtenissen.

Het zijn de bedrijven die de onzekerheid omarmen, de horizon scannen naar opkomende trends en strategische opties uittesten in verschillende scenario’s die er competitief beter voor komen te staan, dan hun concurrenten die in de illusie van zekerheid blijven leven. U kunt dan als bedrijf wel vele strategische opties uitdokteren, maar de hamvraag blijft of uw bedrijf er klaar voor is. Diels reikt enkele concrete handvaten aan om op die vragen een antwoord te bieden. Hij licht daarbij ook het belang toe om dat proces niet vanuit een ivoren toren aan te pakken, maar uw medewerkers te betrekken in dat soort ‘nieuwe denken’.

Kortom, interessante lectuur waarbij een perfect evenwicht wordt gevonden tussen theorie, luchtige weetjes en concrete handvaten om binnen uw bedrijf mee aan de slag te gaan.

Deel dit artikel

Sofie Defraeye

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.