home
/
nieuws
Sinds 1 januari 2024 is de minimumbelasting voor multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in werking getreden. Een jaar na de invoering van deze regelgeving geven we een overzicht van de verplichtingen in België en de ontwikkelingen op Europees en internationaal niveau.
Lees verder
Heb jij medewerkers in dienst? Dan weet je als geen ander dat de loonadministratie elke maand voor behoorlijk wat stress kan zorgen. Met deze tips helpen we jou op weg om voortaan snel en foutloos jouw loonadministratie af te handelen.
Na de aanpassing van het sociaal strafwetboek in juli 2024 zien we steeds duidelijker wat de impact is van deze nieuwe regelgeving. We nemen graag even de tijd om uit te leggen waar je rekening mee moet houden, en hoe je je als organisatie kan wapenen tegen deze nieuwe regels.
In dit artikel leggen we de focus op de bouwsector en de manier waarop hoofdaannemers en onderaannemers in de bouwsector anders zullen moeten omgaan met de uitvoering van bouwprojecten en de daarmee gepaard gaande risico’s.
De aangifte van de patrimoniumtaks moet uiterlijk op 31 maart 2025 worden ingediend bij het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid. Dit kan digitaal via MyMinfin of per post. Ook de betaling van de verschuldigde taks moet op dezelfde datum, vóór 12.00 uur, uitgevoerd zijn.
Verhuur je een gemeubileerd pand in Frankrijk via het statuut Louer Meublé Non Professionnel (LMNP)? De wet Le Meur en de vertraagde goedkeuring van de Franse begrotingswet 2025 brengen een aantal belangrijke veranderingen met zich mee.
Vanaf 1 januari 2026 worden autokosten onderworpen aan de rechtspersonenbelasting (RPB), in het kader van de vergroening van het wagenpark. Voor voertuigen mét CO2-uitstoot zullen de kosten meteen volledig belastbaar zijn; voor zero-emissievoertuigen geldt een stapsgewijze belastbaarheid.
Sinds 1 januari 2025 moeten nieuwe woninghuurovereenkomsten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verplicht twee keer geregistreerd worden: zowel op het gewestelijke als op het federale platform.
Sinds 1 januari 2025 zijn de aansprakelijkheidsregels sterk verscherpt door de invoering van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, en deze regels zijn er niet bepaald eenvoudiger op geworden. In dit webinar brengen onze experten alles helder in kaart.
Sinds 1 januari 2020 is het voor alle ondernemingen met minstens 11 werknemers gedurende een periode van 12 opeenvolgende maanden, verplicht om een personeelsvertegenwoordiging te hebben of op zijn minst verkiezingen te organiseren.
Dankzij ons magazine Vandelanotte News blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op fiscaal, juridisch, boekhoudkundig en sociaal vlak.
Een tot op heden nauwelijks besproken kwestie is het effect van de meerwaardebelasting op de prijsvorming bij de overdracht van een onderneming. Want eerlijk gezegd: er is sprake van ‘méér-waarde-taxatie’, maar op wat precies? Voorlopig blijft dit onduidelijk.
Sinds 1 januari 2025 is de regelgeving rond onderaanneming in de bouwsector een stuk strenger geworden. Dit nieuwe wettelijk kader heeft tot doel sociale dumping en oneerlijke concurrentie te bestrijden en verplicht onderaannemers een actieve rol te spelen in de uitvoering van projecten.
Met een vernieuwde merkidentiteit en frisse visuele stijl zet Vandelanotte een duidelijke stap richting de toekomst. De herpositionering weerspiegelt de evolutie van het bedrijf naar een strategische en creatieve partner die klanten actief helpt om hun groei en innovatiepotentieel te realiseren.
Sinds aanslagjaar 2024 is het toepassingsgebied van de regels rond Controlled Foreign Companies (CFC) aanzienlijk uitgebreid. Om meer duidelijkheid te scheppen in deze materie, heeft de fiscus een circulaire gepubliceerd.
Elk jaar in de loop van de maanden juni en juli krijgen de bedienden uit het Paritaire Comité 200 en de arbeiders die onder Paritaire Comités 149.04, 112 en 127 vallen, een bonus in de vorm van ecocheques. De maand van uitbetaling is wettelijk vastgesteld.
De maatregelen inzake btw zijn vooral gericht op de vastgoedsector, verdere vereenvoudiging en fraudebestrijding. Daarnaast worden er enkele fiscale stimulansen ingevoerd om consumenten te motiveren tot milieuvriendelijke investeringen.
De kogel is door de kerk. Na lange onderhandelingen heeft de Arizona-coalitie eindelijk een regeerakkoord bereikt, vastgelegd in een document van zo’n 200 pagina’s. Dit akkoord bevat ook een reeks fiscale maatregelen die impact kunnen hebben op bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten.
Het regeerakkoord introduceert ingrijpende hervormingen die gericht zijn op het versterken van de koopkracht en het vereenvoudigen van het fiscale en sociale stelsel. Werkgevers krijgen meer flexibiliteit inzake loon- en ontslagbeleid, terwijl werknemers mogelijk kunnen rekenen op meer nettoloon.
Blijf zelf op de hoogte en schrijf in voor onze nieuwsbrief.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen. Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Essentiële cookies kan u niet weigeren. Via de bijkomende cookies kan u uw webervaring verbeteren. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.