door Carl Vanhoutte
Dankzij de snelle digitalisering zijn bedrijven, instellingen en overheden steeds meer verbonden met elkaar en met de consument. Naast de vele voordelen brengt dit ook gevaren met zich mee. Uit de cybersecurity-barometer die de Vlaamse regering in 2021 liet uitvoeren bleek dat 1 op de 8 Vlaamse bedrijven al slachtoffer was geweest van een cyberaanval. Voorkomen is beter dan genezen, maar wat als het te laat is? Hoe kan je de schade zoveel mogelijk beperken? En is het de moeite waard om een cyberverzekering af te sluiten? In onderstaand artikel gaan we er dieper op in.
Bij een cyberaanval denken we spontaan aan een aanval op de IT-systemen van een bedrijf, waarbij er vervolgens losgeld wordt gevraagd om de data en toegang tot de systemen terug vrij te krijgen. Het gaat echter veel verder dan de grote, professionele aanvallen. Wanneer een medewerker zijn of haar laptop per ongeluk op de trein laat liggen, bestaat de kans dat bepaalde data in de verkeerde handen terechtkomen. Een ander voorbeeld zijn de phishing e-mails, valse berichten waarin je wordt gevraagd om gegevens door te sturen of op een link te klikken. Als een medewerker op de financiële dienst nietsvermoedend op zo’n link klikt, kunnen cybercriminelen geld ontfutselen van het bedrijf. Ook door te klikken op een (valse) software-update kan je een aanval in gang zetten die systemen doet crashen en de bedrijfsactiviteit platlegt.
Uit onderzoek blijkt dat grote en middelgrote bedrijven vaakst het slachtoffer zijn van cybercriminaliteit, net als bedrijven in nutssectoren, vervoer en opslag. Bovenstaande voorbeelden kunnen gedeeltelijk voorkomen worden door enerzijds de IT-systemen voldoende te beveiligen en anderzijds de medewerkers alert te maken voor de risico’s. Menselijke fouten zijn echter nooit uitgesloten en kunnen grote gevolgen hebben.
Naast reputatieschade kunnen er operationele gevolgen zijn, zoals tijdsverlies door het oplossen van incidenten of eventuele technische werkloosheid van werknemers. Veel cyberaanvallen gaan ook gepaard met een financiële domper door misgelopen omzet of problemen met de cashflow. Om een dergelijke crisis te beheersen kan je beroep doen op een cyberverzekering die aangepast is aan de noden van het bedrijf.
Een cyberverzekering op maat biedt bijstand zodat de juiste specialisten kunnen worden ingezet tijdens een incident. Dit geldt zowel op informaticavlak, op juridisch vlak als op het vlak van crisiscommunicatie. Daarnaast voorzie je best ook in een dekking voor de operationele kosten zoals de gevolgen van verlies van omzet, kosten voor het recupereren of herstellen van gegevens, juridische en onderzoekskosten en het eventuele losgeld.
In de huidige digitale wereld is een cyberverzekering dus zeker geen overbodige luxe. Het afsluiten van een cyberverzekering is tegenwoordig even belangrijk als het hebben van een goede brandverzekering. Als makelaar kunnen wij samen met jou op zoek gaan naar de geschikte cyberverzekering volgens jouw noden.
Meer weten of advies nodig over jouw verzekeringen? Contacteer dan één van onze experten via contact@vdl.be
Carl Vanhoutte
Account Manager Risk Management carl.vanhoutte@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.