/
/
/
/
vandelanotte ondersteunt internationale groei van nichebedrijf in luchtvaartsector
Als kind dromen van een pilotenjob en vandaag aan tafel zitten met de grootste vliegtuigbouwers in de wereld: Airbus (Frankrijk), Boeing (USA) en Comac (China). Niet als piloot, maar als zaakvoerder van een bedrijf dat vluchtsimulatoren ontwerpt en bouwt. Het is Bert Buyle van Euramec in Hamme niet in de schoot geworpen. Wél het resultaat van een internationaal ondernemersparcours en jarenlang investeren in onderzoek en ontwikkeling om er nu de vruchten van te kunnen plukken. “Vandelanotte houdt ons mee op koers door enkele keren per jaar het totaalplaatje van ons bedrijf te evalueren en door onze internationale groeiplannen stevig te onderbouwen,” vertelt hij.
Vader Buyle was een pionier in België in de productie van printplaten. Zoon Bert ziet meer brood in productie in Azië en verkoop vanuit België. Zijn ondernemerszin leidt hem naar Singapore waar hij in contact komt met Techspace Aero, een Belgisch bedrijf dat onderdelen van vliegtuigmotoren maakt. Uit zijn contacten met luchtvaartbedrijven groeit de vraag naar vluchtsimulatoren. In 2007 keert Bert Buyle terug naar België en vanaf dan begint een kleine hobby uit te groeien tot serious business.
“Vandaag heeft Euramec drie activiteiten,” vertelt Bert Buyle. “We ontwerpen en produceren vluchtsimulatoren die we als standaardproduct op de markt brengen. Daarnaast leveren we maatwerk waarbij klanten uit de vliegtuigwereld en de entertainmentsector vluchtsimulatoren met specifieke designs of functionaliteiten aankopen. En deze zomer starten we met een derde activiteit. Het is een combinatie van flight center en teambuilding waarbij we de simulatoren die we in Hamme ontwikkelen ter beschikking stellen aan groepen. De troeven van Euramec zijn enerzijds dat we de architectuur van onze simulatoren makkelijk kunnen aanpassen aan diverse vliegtuigtypes. Anderzijds zetten we sterk in op low cost om onze producten aan een tot nu ongezien lage prijs in de markt te zetten. Bedoeling is om bij te dragen aan een verlaging van de kost van de pilotenopleiding. Jonge mensen hebben het budget niet meer om een privat pilot license (PPL) te halen, en dan hebben we het nog niet over een beroepsopleiding als piloot. Via ULM’s en lichte sportvliegtuigjes – een groeiende markt en minder gereguleerd – probeert men meer mensen aan het vliegen te krijgen. Met zo’n ULM vlieg je in 4 uur naar Zuid-Frankrijk. De kans dat je heel de weg goed weer hebt, is echter redelijk klein. Hoe je daarmee omgaat, kun je perfect en op een goedkope manier in een simulator leren. Je moet het gevaar niet écht gaan opzoeken om het te leren kennen.”
“In de general aviation – alles wat privétransport via helicopter of vliegtuig omvat, waaronder de sportvliegerij – zijn in Noord-Amerika 250.000 toestellen geregistreerd. In China zijn het er nog geen 1.000! Met de economische groei daar zullen veel mensen een eigen vliegtuigje willen en zal dus ook de vraag naar simulatoren sterk toenemen. Al moeten we daar wel tegen misopvattingen vechten. De klant verwacht er vaak een platform dat beweegt, maar daar wordt je ziek in. Wat je ziet moet immers perfect overeenstemmen met wat je voelt. Zo’n simulator is geen kermisattractie. Andere groeikansen zien we in de commerciële luchtvaart. Azië heeft elk jaar 15.000 nieuwe piloten nodig, wat tot een enorme toename aan vliegscholen en dus simulatoren zal leiden. En met de sterke groei van de low cost luchtvaart in Europa en Amerika kunnen we door simulatoren in te zetten ook de kost van de dure pilotenopleiding naar beneden halen.”
Je moet het gevaar niet écht gaan opzoeken om het te leren kennen.Bert Buyle , zaakvoerder
“We hebben lang een vaste activiteit gehad, waarbij we elk jaar zowat hetzelfde deden. Dit was financieel en strategisch vrij makkelijk te beheren. Maar na de voorbije zes jaar puur in ontwikkeling te hebben geïnvesteerd, willen we onze producten nu effectief in de markt zetten en verkopen. Er zit heel wat in de pijplijn, in verschillende Europese landen en in Azië. We hebben in Porto een filiaal opgericht en doen dat straks ook in China. Als bedrijf moeten we dus vlot kunnen inspelen op die constante groei en verandering. Vandelanotte helpt ons om dat internationale speelveld af te tasten en af te toetsen. Ze ondersteunen ons op het vlak van subsidies, fiscaliteit en verzekeringen. Elke week komt er iemand langs om te zorgen dat de boekhouding van onze 3 vennootschappen in orde is. En voor de rest zitten we minstens 3 tot 4 keer per jaar samen om het vollédige plaatje te bekijken: waar zijn we mee bezig, waar willen we naartoe en wat moeten we daarvoor voorzien.”
“De grote accountantskantoren, daar zijn wij te klein voor. En de kleine accountants hebben dan weer niet de knowhow voor de omgeving waarin wij nu werken. Het is dus nogal logisch dat we met een partner als Vandelanotte in zee gaan. Ze zijn zelf een familiebedrijf en hun medewerkers zijn jong en dynamisch, waardoor ze al vlug vertrouwd waren met de hele werking van onze groep. Bovendien is de communicatie heel open en direct, precies zoals we het graag hebben. Ook het meedenken met ons is een troef. Soms zitten wij met heel specifieke situaties waar de complexe internationale btw-regels op een correcte manier boekhoudkundig moeten worden toegepast. We hebben al gemerkt dat de expertise van Vandelanotte gerust naast die van onze grootste internationale klanten mag staan. Tot slot vermeld ik graag ook de thematische infosessies die ze regelmatig organiseren. Ik probeer er altijd naartoe te gaan en vind ze bijzonder leerrijk,” besluit Bert Buyle.
Wilt u ook klanten helpen groeien? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Slagerij Dierendonck is een ambachtelijke slagerij met ambitie, en daar is zeker niet om gelogen. Raymond Dierendonck richtte samen met zijn vrouw de zaak op in 1970. Sindsdien is het uitgegroeid tot een gevestigd merk in België met 5 winkels, restaurant Carcasse en een versnijdingsatelier.