/

/

/

/

de groote, deinze

Getuigenis van een Klant

De Groote, Deinze

Als weggebruiker besteed je er doorgaans weinig (bewuste) aandacht aan. Toch zijn wegmarkeringen van levensbelang in het verkeer. Buiten de lijnen kleuren kan immers grote gevolgen hebben. De Groote uit Deinze is het laatste familiebedrijf in de top 3 van de sector in België. De derde generatie is klaar om de toekomst te verzekeren. “Vandelanotte is voor ons bedrijf al jaren het aanspreekpunt als we een vraag of een probleem hebben. Voor elk probleem hebben ze specialisten in huis,” vertellen Lieven De Groote en Ann Dessein.

De Groote, Deinze - Vandelanotte

Het bedrijf kon vorig jaar haar 40e verjaardag vieren. “Mijn vader is in 1976 op zijn 50e met het bedrijf begonnen,” vertelt Lieven De Groote. “Een sterk staaltje van doorzettingsvermogen, want 6 jaar eerder had hij een zwaar ongeval gehad waardoor hij jaren buiten strijd bleef.”

Van distels tot wegmarkeringen

Toch was het eerder toevallig dat de familie De Groote in deze sector belandde. “Mijn vader en zijn broers waren in de jaren ’50 actief in het bestrijden van distels en netels, meestal langs waterlopen. Op een dag namen ze in Drongen hun middagpauze onder de brug van de snelweg. Ze hoorden boven een motor draaien, gingen kijken en zagen mannen lijnen trekken op de weg. Omdat toen volop snelwegen werden aangelegd, was er werk op overschot.” De broers De Groote kochten ook zo’n machine en gingen zelf aan de slag.

Groei en diversificatie

“Van de eerste dag dat mijn vader voor zichzelf begon, ben ik meegegaan,” vertelt Lieven De Groote. “In ‘83 ben ik voltijds in het bedrijf gekomen en in ’94 nam ik het over. We hadden toen 5 medewerkers. Vandaag zijn we met 30. Het leeuwendeel van ons werk blijft wegmarkeringen. Van gewone wegenverf in diverse kleuren over thermoplastiek voor intensief gebruik tot ribbelmarkeringen voor een betere voel- en hoorbaarheid. Ook op parkings en in bedrijfs- en sporthallen brengen we markeringen aan. Maar omdat het buitenwerk sterk weersafhankelijk is – ’t is wachten op de eerste verf die hecht op een natte ondergrond – zijn we ook beginnen uitkijken naar andere activiteiten. Op vraag van een klant zijn we ijzeren vangrails beginnen plaatsen en hebben we op die markt naambekendheid gekregen. Ondertussen zijn ook de houten vangrails in volle opmars. Een derde activiteit is de verkoop van markeringsmachines.”

Vooruitzien en kort op de bal spelen

Wegmarkeringen De Groote ging van start in Gent en verhuisde daarna naar Nazareth. Lieven De Groote: “Daar had ik een boerderijtje gekocht. Gelukkig was mijn vrouw vooruitziend, want we zouden daar zeker milieuproblemen hebben gekregen. Daarom kochten we 20 jaar geleden grond in Deinze, waar we in 3 fasen – telkens er geld was – hebben uitgebreid. Sinds 12 jaar hebben we hier ook ons kantoorgebouw. De intrede van de derde generatie is echter minder gefaseerd verlopen. Twee jaar geleden werd ik plots geveld door een driedubbele longontsteking. Die dag besliste Fréderic om in de zaak te komen. Christophe, onze oudste zoon, werkt in een ander bedrijf van ons waar we racepaarden trainen.”

clients_degroote02.jpg

Opvolging ook financieel en fiscaal regelen

“Ik ben tevreden dat we niet alleen operationeel, maar ook op het vlak van successie al zo ver staan,” vertelt Ann Dessein. “Als er met ons iets zou gebeuren, kunnen onze zonen gerust zijn. Het zijn zaken waar je als jonge ondernemers met een klein bedrijf niet bij stilstaat. Zolang je alleen facturen moet inboeken, kun je naar de boekhouder om de hoek gaan. Maar als je bedrijf begint te groeien, duiken er steeds meer vragen op en wordt bijvoorbeeld fiscaliteit heel wat ingewikkelder. Dan heb je een speler als Vandelanotte nodig.”

Vandelanotte is actieve partner én klankbord

“In onze groep zitten vier bedrijven,” vervolgt Ann Dessein. “Ik boek alle aan- en verkoopfacturen in. Britt Simon komt maandelijks een controle doen, voor ik de btw-aangifte voor de groep doe. Maar Vandelanotte doet ook de jaarafsluiting van de vier vennootschappen en bekijkt de investeringen en afschrijvingen. Het is belangrijk dat ze de evolutie van ons bedrijf opvolgen en ook zélf voorstellen doen waar wij niet zouden aan denken. Dat Vandelanotte ons niet alleen puur boekhoudkundig ondersteunt, is gaandeweg gegroeid. Da’s logisch, want ze hebben een heel brede dienstverlening. Van het HR-luik maken we minder gebruik, omdat we daarvoor terecht kunnen bij de Confederatie Bouw. Maar als ik een controle krijg in verband met RSZ of de werkuren, zal ik zeker bij Vandelanotte polsen hoe zij dat zouden aanpakken. Ik heb graag twéé opinies. Ondertussen zijn onze vaste contactpersonen bij Vandelanotte echte vertrouwenspersonen geworden, die ons met de belastingaangifte van alle gezinsleden ook privé opvolgen. Op ons aanraden werden niet alleen onze vrienden van Transport Van Renterghem ook klant, maar is Vandelanotte ook partner geworden in Bedrijvenzone De Prijkels.”

De zelfrijdende auto is niet het einde maar de toekomst voor onze sector. Lieven De Groote , zaakvoerder

Zelfrijdende auto heeft lijnen nodig

Nu de opvolging verzekerd is, durft het bedrijf vooruitkijken. “Onze toekomst wordt bepaald door twee factoren: goed personeel vinden en voldoende werk hebben. Het eerste is niet evident. Dit is geen 9 to 5 job, en die flexibiliteit schrikt soms mensen af. Anderzijds werkt mijn vaders eerste werknemer hier 40 jaar later nog altijd! Over voldoende werk maak ik me ondertussen geen zorgen meer. Mijn vader zei ooit dat we werk zouden hebben voor de rest van ons leven. Maar toen de zelfrijdende auto werd uitgevonden, dacht ik dat we aan het einde van ons verhaal geraakt waren. Echter, niets is minder waar, want die Google-auto kan alleen maar rijden waar er lijnen staan. De wegmarkeringen zullen in de toekomst dus nog béter moeten zijn dan nu, en worden doorgetrokken tot in het kleinste straatje,” besluit Lieven De Groote.

Wilt u ook klanten adviseren bij een vraag of probleem? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.

Deel deze pagina

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Meer verhalen

Getuigenis van een Klant

‘De gebouwde wereld duurzamer maken’, dat is heel kort samengevat de missie van Ingenium Group. Nicolas Vyncke, tweede generatie in het bedrijf, gaf vorig jaar de CEO-fakkel door aan één van zijn medewerkers. Zelf werd hij uitvoerend voorzitter. Een goede beslissing, vindt hij een jaar later. Vandelanotte is voor Nicolas een gewaardeerde partner.

Lees verder
Getuigenis van een Klant

Midden de jaren 80 zette Philippe zijn droom van een eigen Porsche-garage om in de realiteit. Vanuit de Kortrijksesteenweg in Sint-Martens-Latem schreef hij een prachtig groeiverhaal. Nu hij 69 geworden is, heeft hij zijn Porsche Centre Oost-Vlaanderen overgelaten aan D’Ieteren – met de begeleiding van Vandelanotte.

Lees verder