/
/
/
/
bert en sjarel gaan voor lekker, leuk en lokaal
Ondernemers Sjarel Buysschaert en Bert Destoop hebben heel wat hooi op hun vork. Na een vliegende start voor hun Lokaalmarkt in Deerlijk openden ze markten in 6 andere steden en gemeenten en namen ze het platform Deel een koe over. Lokale voeding en het verbinden van boeren en consumenten staan altijd centraal. Om al hun plannen ook cijfermatig te laten kloppen, is het platform myVandelanotte onmisbaar, vinden ze zelf.
Het idee achter Lokaalmarkt sluit nauw aan bij de roots van Bert Destoop. “Ik ben zelf een boerenzoon”, vertelt hij. “Landbouw zit in mijn DNA. Ik wil dan ook dat het blijft bestaan, met respect voor het werk van de boer en een eerlijk loon. Daarom wou ik graag ‘iets’ doen rond korteketenvoeding en het verbinden van boer en burger. Toen ik daarover enkele jaren geleden met de burgemeester van Deerlijk ging praten, zei die me dat Sjarel met een gelijkaardig idee rondliep.
Ik ken Sjarel al uit mijn jeugd, maar wist nog niets van zijn plannen.” Sjarels traject is misschien wat onverwachter: hij werkte 11 jaar voor BOSS paints-Colora. “Een mooie en leuke job. Maar de geboorte van mijn eerste zoon Cyriel deed wat met mij. Er overviel me een verantwoordelijkheidsgevoel. Ik begon me in te lezen in de uitdagingen waarvoor we staan en stelde vast dat lokale voeding één van de sleutels is voor een duurzame toekomst. Bovendien heeft voeding een verbindend aspect."
Onze dossierbeheerder denkt mee en komt spontaan met ideeën, niet alleen over zaken die met de cijfers te maken hebben.Sjarel Buysschaert
Bert en Sjarel maakten samen hun idee concreter. Ze lieten zich inspireren door de markt in het Italiaanse Piemonte, waar de zus van Sjarel woont. “Boeren zetten daar hun volledige volume af, bezoekers kopen daar al hun verse producten. Bovendien is de hele stad daar aanwezig”. Dat concept werd vertaald naar een Belgische context.
Met een team van vrienden zetten Bert en Sjarel in Deerlijk een wekelijkse overdekte markt op, waar boeren hun producten rechtstreeks aan de consument kunnen verkopen. “Er was toen al een eigen betaalsysteem om het bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken en een bar om ontmoeting en beleving te creëren. Een ander belangrijk aspect is educatie: we vertellen de verhalen van onze boeren, zodat bezoekers nog meer respect krijgen voor hun producten.”
Wat begon als een hobbyproject, werd al snel een groot succes. Bert en Sjarel besloten om er volop voor te gaan en een vennootschap op te richten. Lokaalmarkt vind je nu al op 7 locaties in Vlaanderen. In Gent wordt er binnenkort een tweede markt geopend en er staat ook uitbreiding naar Antwerpen op de planning. Om de groei te kunnen blijven bijbenen en lokale enthousiastelingen te laten ondernemen, werd een franchisingsysteem uitgewerkt. Even strooide corona roet in het eten, want tijdens de eerste lockdown moest Lokaalmarkt van de ene dag op de andere sluiten. “Maar in een week tijd hadden we een systeem up and running om online te bestellen en die bestelling op vrijdag op te halen. Dat wordt nu volop verbeterd en uitgebreid naar nieuwe afhaalpunten.
De overname doet ons groeien en geeft nieuwe mogelijkheden. Maar we hebben niet de ambitie om een online supermarkt te worden.Bert Destoop
Vanuit het bewustzijn dat Lokaalmarkt slechts beperkt kan groeien, namen ze begin dit jaar het online platform Deel een koe over. “Dat zet ook in op korte keten, duurzaamheid en respect voor het product. Vroeger al werd het vlees van een koe verdeeld. Die traditie willen we voortzetten - net zoals we de markt in een modern kleedje hebben gestoken.
Op het platform koop je samen met anderen een koe. Je kiest een ras, reserveert een deel en als de teller op 100% staat is de koe volledig verkocht. Ze wordt dan in pakketten van 10 kilo (dat past net in een diepvrieslade) thuis geleverd. “Het zijn dieren die met passie gekweekt zijn. De hele keten, van kweker tot versnijder, heeft respect voor dat dier. De klant krijgt een kwalitatief product waarvan hij of zij de oorsprong kent”, zegt Bert. “Die overname doet ons groeien en geeft nieuwe mogelijkheden. Bij Deel een koe hoort ook Deel een varken, Deel een schaap en Koop een kip. We gaan het aanbod nog uitbreiden. Maar we hebben niet de ambitie om een online supermarkt te worden.”
Om zeker te zijn dat al hun plannen ook cijfermatig kloppen, laten ze zich bijstaan door Vandelanotte. “Bij onze eerdere boekhouder brachten we elk kwartaal een map met facturen binnen. Pas na de volledige verwerking hadden we zicht op wat we aan het doen waren. We holden wat achter de feiten aan en wilden proactiever zijn. Het is omwille van het platform myVandelanotte dat we zo’n 3 jaar geleden naar Vandelanotte zijn overgestapt. Met dat ondernemersplatform kunnen we continu onze business monitoren, dankzij een dashboard waarin al onze cijfers verwerkt zijn: onze omzet, de verdeling van de kosten,…. Doordat alles digitaal verloopt, gaat het aanleveren van facturen sneller en kunnen we gemakkelijk onze archieven raadplegen.”
Daarnaast hechten Bert en Sjarel ook veel belang aan de menselijke kant van de samenwerking. “En eerlijk: dat is echt een droom”, klinkt het. “Onze dossierbeheerder Bert geeft kwalitatief advies en is zeer betrokken. Hij denkt mee en komt spontaan met ideeën, niet alleen over zaken die met de cijfers te maken hebben. Hij is echt een klankbord voor ons. We zijn intussen ook klant met onze privévennootschappen en hebben Vandelanotte al vaak aangeraden aan familie en vrienden. Dat we spontaan reclame maken, is het beste bewijs dat we tevreden zijn”, besluiten ze.
Wilt u ook klanten helpen groeien? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Twee eigen zaken, enkele zusterbedrijven, de leiding over de bedrijvengroep en een gezin… Kristien Vancanneyt houdt veel ballen tegelijk in de lucht. Dat doet ze echter met de glimlach, én met de ondersteuning van Vandelanotte.
‘De gebouwde wereld duurzamer maken’, dat is heel kort samengevat de missie van Ingenium Group. Nicolas Vyncke, tweede generatie in het bedrijf, gaf vorig jaar de CEO-fakkel door aan één van zijn medewerkers. Zelf werd hij uitvoerend voorzitter. Een goede beslissing, vindt hij een jaar later. Vandelanotte is voor Nicolas een gewaardeerde partner.