Je wilt graag een vzw of vereniging oprichten, maar vraagt je af welke stappen je daarvoor precies moet ondernemen? Dan ben je bij ons team van ervaren specialisten aan het juiste adres. Wij ondersteunen je op een professionele en praktijkgerichte manier bij het doorlopen van elke stap in het proces. En dat is belangrijk, want een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je zonder problemen aan de slag kunt. Is jouw vereniging bijvoorbeeld btw-plichtig of niet? En wat met de opmaak van de (ontwerp)statuten of het aanvragen van een ondernemingsnummer? Maar ook de oprichtingsvergadering, de neerlegging van de oprichtingsakte en de verwerving van rechtspersoonlijkheid bekijken wij samen met jou. Zo kent jouw vereniging van bij het begin een vliegende start.
Van zodra jouw vzw of vereniging is opgericht, moet je rekening houden met een steeds complexer wordende wetgeving. Afhankelijk van de grootte van de vzw of vereniging worden dan ook strenge eisen aan de boekhouding gesteld. Grote vzw’s hebben bovendien nood aan een commissaris voor het controleren van hun financiële toestand. Onze auditors bouwden hierin doorheen de jaren een bijzondere ervaring op. Daarnaast kunnen wij ter plaatse een btw-screening of -audit laten uitvoeren. Op die manier brengen wij de mogelijke risico’s op btw-vlak in kaart, denk daarbij aan de cafetaria, de parking, klinische studies of esthetische chirurgie. Omdat vzw’s en verenigingen de voorbije jaren steeds vaker zijn gaan samenwerken, heerst er bovendien een zogenaamde btw-problematiek. Wij helpen je graag bij het zoeken naar de juiste oplossing, zoals het oprichten van een btw-eenheid, het werken met een kostendelende vereniging of de Zorgcirculaire. Ten slotte ondersteunen wij je ook bij andere fiscale en juridische kwesties, zoals het indienen van de patrimoniumtaks, fiscaal aftrekbare giften en het opstellen van een optimaal personeelsbeleid voor jouw medewerkers en vrijwilligers.
Op een bepaald ogenblik in het bestaan van een vzw of vereniging kan het interessant zijn om een deel van de middelen over te dragen naar een andere vzw of vereniging met een gelijkaardig doel. Op dit moment bestaan er heel wat verschillende mogelijkheden, elk met hun eigen juridisch, fiscaal en boekhoudkundig regime. Denk maar aan schenkingen, fusies en splitsingen. Wij bekijken samen met jou welke overdrachtsvorm het beste past bij je vzw of vereniging. Uiteraard houden wij hierbij steeds rekening met lopende subsidies, zodat je met een gerust gemoed verder kunt.
Je hebt beslist om je vereniging of vzw stop te zetten. En daar komt vaak heel wat bij kijken. De ontbinding kan veelal op drie manieren plaatsvinden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de ontbinding van rechtswege, de gerechtelijke ontbinding en de vrijwillige ontbinding. In heel wat gevallen is er sprake van de vrijwillige ontbinding van een ‘slapende’ vzw of vereniging, of van de ontbinding volgend op een overdracht van alle activa en passiva aan een andere vzw of vereniging. Bij Vandelanotte staan wij steeds klaar met advies op maat, en dat van de opstart tot de stopzetting.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.