door Anneleen Wydooghe
Duurzaamheid neemt in onze maatschappij steeds vaker een prominente rol in. Nieuwe Europese duurzaamheidsrichtlijnen zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplichten bedrijven om over de impact van hun activiteiten op mens, maatschappij en milieu (Environmental, Social, Governance of ESG) te rapporteren. Vanaf 2025 moeten namelijk alle beursgenoteerde bedrijven en bedrijven van openbaar belang rapporteren over hun boekjaar 2024.
De horizon van 2025 lijkt misschien ver weg, maar vergis je niet: de impact van CSRD is veelomvattend en beslaat de gehele waardeketen. Hierdoor zullen niet alleen grote ondernemingen, maar ook hun leveranciers en partners – jij als kmo of zelfstandige – zich moeten aanpassen. We zijn met z’n allen op weg naar een duurzamere bedrijfsvoering. Dat heeft heel wat voordelen, maar het implementeren van zulke nieuwe richtlijnen kan een complexe uitdaging vormen voor veel bedrijven.
Om te achterhalen hoe kmo’s naar duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen kijken, lanceerden we een bevraging bij onze klanten.
Uit die resultaten blijkt dat zo’n 20 procent van de kmo’s (nog) niet weet waar ESG precies voor staat. ESG, een acroniem voor Environmental, Social en Governance, verwijst naar de criteria die gehanteerd worden om te evalueren of en hoe duurzaam en sociaal verantwoord een onderneming, wel ja, onderneemt.
Het eerste wat nodig is, is het creëren van een collectief bewustzijn rond het belang van ESG. En dat is er wel: 80 procent van de kmo’s geeft namelijk aan duurzaam en sociaal verantwoord ondernemen belangrijk te vinden. Maar dat collectief bewustzijn werpt pas zijn vruchten af in de onderneming wanneer beleid en doelstellingen er ook op zijn afgestemd. En daar wringt nu net het schoentje. De meeste kmo’s melden dat ESG van belang is, maar het probleem is dat die prioriteit zich tot nu toe nog niet op veel plaatsen vertaald heeft naar concrete acties. Uit de enquête blijkt dat 75 procent van de kmo’s nog geen ESG-doelstellingen geformuleerd heeft en 80 procent geen dedicated ESG officer heeft, of externe hulp inschakelt om zich verder te informeren.
Uit de resultaten van de bevraging stellen we vast dat zij die wel ESG-doelstellingen hebben geformuleerd dat vrij recent deden. Zo heeft een derde van de ondernemingen ze sinds minder dan één jaar.
De impact van duurzaam ondernemen is groot op zowel de maatschappij als de onderneming zelf. Steeds meer investeerders kijken met een duurzaamheidsblik naar de bedrijfspraktijken en laten hun kapitaalinjecties hiervan afhangen. Ook talent hecht steeds meer waarde aan in welke mate een onderneming ‘ethisch handelt’ voor mens en planeet. Het is dus essentieel om duurzaamheid hoog op de agenda te zetten, niet alleen voor de reputatie maar ook voor de inkomsten van je bedrijf. Met een sterke reputatie rond ESG trek je dus eenvoudiger investeerders, leveranciers, subsidies of openbare aanbestedingen aan. Dat maakt je bedrijf dan weer aantrekkelijker op de arbeidsmarkt waardoor klanten zich ook meer aan je zullen binden.
Je schuift het stellen van ESG-doelstellingen ook best niet voor je uit als je je onderneming futureproof wil maken. Duurzaam ondernemen zorgt er namelijk ook voor dat je alert bent voor uitdagingen en klaar om je als bedrijf opnieuw heruit te vinden wanneer het nodig is. Door prioriteit te geven aan ESG, ben je namelijk voorbereid op de risico’s op de lange termijn en bespaar je kosten. ESG maakt je klaar voor de toekomst.
Bovendien is het een unieke kans om een aantal strategische keuzes te professionaliseren en eens kritisch stil te staan bij waar je als onderneming naartoe moet/wil.
Ten slotte, is het ook gewoon het juiste om te doen: ondernemen doe je niet enkel voor de komende jaren, maar voor hele generaties.
We willen kmo’s wijzen op het belang van duurzaamheidsdoelstellingen want men onderschat vandaag nog te vaak de invloed van een duurzaam beleid. Heel wat bedrijven zijn zich niet bewust van de impact die ESG heeft op de welvarendheid van hun onderneming, of ze kennen de mogelijke impact wel, maar weten niet hoe ze aan de rapportering moeten beginnen.Anneleen Wydooghe , Sustainability Expert, Vandelanotte
Weet dat je er niet alleen voor staat. Als ondernemers voor ondernemers, snappen wij bij Vandelanotte als geen ander de overwegingen die kmo’s moeten maken. We hebben de experten in house om je als kmo te gidsen wanneer je door de ESG-bomen het bos niet meer zien.
Concreet kan Vandelanotte je helpen bij de volgende zaken:
Het screenen van jouw huidige duurzaamheidsbeleid;
Jouw actieplan omzetten in concrete KPI’s;
Je begeleiden bij de verplichtingen die met de CSRD-richtlijn gepaard gaan;
Je begeleiden bij de dataverzameling en het opstellen van het duurzaamheidsrapport;
Je duurzaamheidsrapport checken om te garanderen dat het voldoet aan het kader van de CSRD-richtlijn.
ESG moet een aandachtspunt zijn. Maar de ‘hoe’ en de ‘wat’ hoef je niet alleen uit te vissen. Vandelanotte heeft namelijk de skills en tools in huis om je organisatie en rapportering onder de loep te nemen.
Wens je een intakegesprek of audit in te plannen? Stuur ons een mail via contact@vdl.be of surf naar onze Duurzaamheid kennisbank voor meer informatie.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Anneleen Wydooghe
Team Manager Sustainability anneleen.wydooghe@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.