door Julie Vantomme en Jordy De Decker
Vanaf 1 januari 2026 zullen Belgische btw-plichtigen binnen een B2B-context verplicht gebruik moeten maken van gestructureerde elektronische facturen. In een eerder artikel haalden we reeds aan dat dit in de praktijk het einde betekent van de pdf-facturen die via e-mail worden verstuurd. Om tegemoet te komen aan de daarmee samenhangende kosten, heeft de wetgever alvast twee ondersteunende fiscale gunstmaatregelen ingevoerd voor zelfstandigen en kleine vennootschappen.
De eerste maatregel is een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van 120% voor zelfstandigen en kleine vennootschappen. De verhoogde kostenaftrek is van toepassing vanaf aanslagjaar 2025 (verbonden aan een boekjaar dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2024) en loopt t.e.m. aanslagjaar 2028 (verbonden aan een boekjaar dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2027).
Deze maatregel is van toepassing op kosten verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maken. Onder meer de periodieke abonnementskosten voor deze factureringspakketten en de advieskosten in het kader van de implementatie van de e-facturatie kunnen in aanmerking komen voor deze verhoogde kostenaftrek.
De verhoogde kostenaftrek geldt uitsluitend voor rechtstreekse kosten die verband houden met het voldoen aan de elektronische factureringsverplichtingen, voor zover de onderneming ervoor kiest deze kosten niet te activeren of indien deze kosten niet in aanmerking komen voor activering. Afschrijvingen zijn dus uitdrukkelijk uitgesloten van deze verhoogde kostenaftrek.
Omdat de verhoogde kostenaftrek niet geldt voor afschrijvingen, is er een aanvullende maatregel ingevoerd: een verhoogde investeringsaftrek van 20% voor digitale investeringen. Deze regeling geldt permanent vanaf 1 januari 2025 en heeft betrekking op investeringen voor facturatie, klantenrelatiebeheer, e-commerce en cyberveiligheid.
Bijgevolg zal er fiscaal een gelijke behandeling zijn voor de uitgaven met betrekking tot gestructureerde elektronische facturering, ongeacht of deze uitgaven als investering dan wel als directe kosten worden aangemerkt.
Dankzij ons digitaal platform myVandelanotte hoef je je geen zorgen te maken over de nieuwe e-facturatieregels. Onze oplossing helpt je niet alleen te voldoen aan de wettelijke verplichtingen, maar biedt ook een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem voor het verwerken van je facturen.
Neem voor meer informatie contact op met je accountmanager, of laat je gegevens achter via het contactformulier hieronder. Wij helpen je graag verder om tijdig en correct voorbereid te zijn!
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Julie Vantomme
Certified Tax Advisor julie.vantomme@vdl.be
Jordy De Decker
Advisor Tax jordy.dedecker@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.