U hebt ze wellicht ook wel eens in uw mailbox ontvangen, valse mails die u vragen om op een onbekende link te klikken, gevolgd door de vraag om in te loggen met uw (bedrijfs)mailadres. E-mail phishing wordt het ook wel genoemd, of beter, e-mails die eruit zien alsof ze van een legitiem bedrijf afkomstig zijn, maar in werkelijkheid persoonlijke gegevens van de ontvanger willen stelen. Komt dit u ook bekend voor? En hoe vaak ontvangt u dergelijke mails van uw collega’s? Was de afzender van de mail u altijd bekend? Toch kunt u met een aantal praktische tips de kans op phishing aanzienlijk verkleinen. Zo laat u zich voortaan niet meer aan de haak slaan!
Business E-mail Compromise (kortweg BEC) zit momenteel in de lift. Kort samengevat gaat het om elke valse e-mail die u vraagt naar uw inloggegevens in ruil voor een zogenaamde factuur of andere bijlage. Dergelijke e-mails en de bijhorende websites hebben echter maar een doel: het ontfutselen van uw e-mailadres en wachtwoord. Met uw logingegevens kan uw e-mailadres namelijk misbruikt worden om het valse bericht verder te verspreiden, of er kan worden ingelogd op andere websites, denk maar aan online shopping of e-banking. Legitieme platformen zoals SharePoint of Dropbox worden vandaag bovendien steeds vaker gebruikt worden om phishing mails te verspreiden. De opmaak van deze (valse) loginpagina’s lijkt in dit geval verdacht veel op die van gekende websites zoals Outlook, maar zijn het in werkelijkheid niet. Het is dan ook niet altijd duidelijk dat het hier om effectief om phishing gaat.
Met de komst van de cloud, maken we steeds meer gebruik van online diensten die gelinkt zijn aan ons e-mailadres. Zo staan onze contactenlijst, documenten en notities online opgeslagen op SharePoint, OneDrive of Office365. Inloggen met onze e-mailaccounts is voldoende om toegang te krijgen tot deze gegevens. En net dat zorgt ervoor dat internetcriminelen via uw logingegevens ook hiermee aan de slag kunnen.
Het is belangrijk om zo snel mogelijk uw IT-verantwoordelijke te verwittigen. Hoe sneller ze op de hoogte zijn van wat er is gebeurd, hoe sneller ze actie kunnen ondernemen om verder misbruik te voorkomen.
Het is belangrijk om zo snel mogelijk uw IT-verantwoordelijke te verwittigen. Hoe sneller ze op de hoogte zijn van wat er is gebeurd, hoe sneller ze actie kunnen ondernemen om verder misbruik te voorkomen. Volg nadien uw e-mailaccount van dichtbij op en meld vreemde gedragingen zo snel mogelijk bij uw IT-verantwoordelijke. Het kan altijd voorkomen dat bepaalde zaken bij het opruimen over het hoofd werden gezien.
De IT-verantwoordelijke kan volgende stappen ondernemen:
Het is aan te raden om de spamfilters van uw e-mailprovider te activeren. Deze filters vangen namelijk het overgrote deel van de valse e-mails op, zodat die nooit in uw inbox terechtkomen. Daarnaast is het belangrijk om een ‘authenticatie in twee stappen’ in te stellen op uw e-mailaccount. Op deze manier moet u naast uw gebruikersnaam en wachtwoord een extra factor gebruiken om in te loggen op het e-mailaccount. Een crimineel die geen toegang heeft tot deze extra factor kan zo niet inloggen op uw account.
Het blijft van belang om in uw organisatie het nodige bewustzijn te creëren én te onderhouden binnen. Hou daarom steeds volgende tips in het achterhoofd:
Wilt u zelf meer weten over phishing of wilt u bewustzijn creëren in uw organisatie? Neem dan contact op met een van onze specialisten via cyber@vdl.be.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.