De crimineel, die zich uitgeeft als CEO, vennoot of manager van het bedrijf, vraagt een (financieel) medewerker die geautoriseerd is om betalingen uit te voeren om snel en vertrouwelijk een bepaald bedrag over te maken. Deze betaling gaat vaak naar het buitenland. Om vertrouwen te winnen, worden gegevens doorgegeven van een bepaalde organisatie, denk maar aan een (niet-bestaand) advocatenkantoor die de opdracht kan bevestigen. Deze vorm van fraude duikt heel vaak tijdens de vakantieperiode op, omdat de opdrachtgever dan vaak op reis is en werknemers hem of haar niet durven storen.
Om te weten te komen wie van de medewerkers gecontacteerd moet worden, worden via phishing de nodige mailadressen achterhaald (vb. van de financiële medewerkers of van de CEO). Het fraudeproces begint vaak met een valse e-mail uit naam van de CEO. Het e-mailadres dat gebruikt wordt, wijkt daarbij miniem af van het echte mailadres. Iets later wordt de medewerker opgebeld. Er wordt hen verteld dat spoed en vertrouwelijkheid van zeer groot belang zijn en dat de betaling afwijkt van de gangbare procedure binnen het bedrijf. De naam en het rekeningnummer van de degene die het geld moet ontvangen, zijn onbekend binnen het bedrijf. Omdat de betaling door een gelegitimeerd persoon wordt uitgevoerd, is de fraude moeilijk te onderscheppen. De fraude wordt daardoor ook niet vergoed door uw bank en/of verzekeraar.